شیمی

دریای علم دوستان نظریات سازنده یادتون نره

شیمی

دریای علم دوستان نظریات سازنده یادتون نره

آلوتروپ (دگر شکل)

الماس و گرافیت دو دگرشکل کربن هستند: شکل‌های خالصی از یک عنصر که از نظر ساختار با هم تفاوت دارند.

دگرشکلی یا آلوتروپی پدیده وجود شکل‌های فیزیکی مختلف برای یک عنصر است. هر کدام از این شکل‌ها، دگرشکل یا آلوتروپ نامیده می‌شوند. این نام اولین بار توسط برزلیوس به کار گرفته شد.

آلوتروپ‌های مختلف یک عنصر از دو جهت می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند:

  1. پیوندهای شیمیایی: مثلآ اکسیژن و ازن و یا گرافیت و الماس

در الماس، هر اتم کربن در یک شبکه چهاروجهی به چهار اتم کربن دیگر متصل است. در گرافیت، هر اتم در یک شبکه شش‌وجهی صفحه‌ای، به سه اتم دیگر پیوند دارند.

  1. ساختار کریستالی: مثلآ آهن آلفا و آهن گاما

دگرشکلی به ساختار پیوند شیمیایی بین اتم‌های یک عنصر مرتبط بوده و نباید با حالت‌های فیزیکی مواد اشتباه گرفته شود. مثلاً بخار آب، آب و یخ دگرشکل بشمار نمی‌آیند، زیرا در اثر تغییر پیوندهای فیزیکی بین مولکول‌های آب ایجاد می‌شوند، نه به سبب تغییر در پیوندهای شیمیایی درون مولکول آب.

آلوتروپ ها صورت های مختلف یک عنصر هستند. مثلا الماس و گرافیت آلوتروپهای کربن هستند گرچه به ظاهر کاملا متفاوت از هم می باشند. تنها فرق آنها در نوع قرار گیری اتم ها کنار هم می باشد. در الماس هر اتم کربن به چهار اتم دیگر در شبکه متصل شده و این شبکه به صورت یک بلور بسیار سخت و شفاف است. ولی در گرافیت هر اتم به جهارتای دیگر متصل است. ساختار کلی این ماده به صورت ورقه هایی از شبکه های اتمی می باشد که بوسیله ی قوای ضعیف واندوالس به هم متصل شده اند. همچنین در سال ۱۹۹۰ "ریچارد باکمینستر فولر" مهندس آمریکایی٬ توانست آلوتروپی دیگر از کربن کشف کند که از ۶۰ اتم کربن تشکیل شده و مانند یک توپ فوتبال است. این آلوتروپ به "باکی بال" یا "C 60" معروف است. فقط تفاوت مولکولی است که این کربن ها را تا این حد متفاوت کرده است!

الماس      گرافیت    باکی بال

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد